Cand vorbim depre dezvoltarea sectorului Intreprinderi Mici si Mijlocii trebuie sa abordam obligatoriu si notiunea de Spiritul antreprenorial. Spiritul antreprenorial poate fi aplicat la o gamă largă de discipline si profesii ,dar este strâns asociat cu lumea de afaceri.
Daca o intreprindere evolueaza de la microintreprindere catre o intreprindere mare, evolutia ei pozitiva este marcata de spiritul antreprenorial al conducatorului sau conducatorilor care o administreaza.
La nivel personal se pare ca in spatele fiecarui mogul de succes este un copil care a crescut constient ca s-a născut pentru mediul de afaceri. Spiritul antreprenorial este un dar care inspiră pe afaceristii de succes.
Exemplele confirma regula, si experienta demonstrata chiar de oamenii de afaceri care au reusit , definesc 6 calitati care trebuie sa anime omul de afaceri de succes: pasiunea, gandire pozitiva, adaptabilitate, capacitate de conducere , carisma si ambitia.
Alti sociologi au incercat sa defineasca ce capacitati trebuie sa demonstreze managerul sau echipa de management ca o afacere sa fie de succes, si au identificat: unicitatea, creativitatea, capacitate de evaluare a riscurilor, capacitate de evaluare a afacerii, capacitate de dezvoltare continuua a afacerii, adaptabiltate la schimbari nepravazute, capacitatea de a privi afacerea ca o avere comuna si de renuntare.
Aceste analize demonstreaza ca intreaga omenire este constienta de importanta unui mediu de afaceri sanatos pentru dezvoltare si prosperitate generala.
Tratarea diferentiata a sectorului IMM se realizeaza tocmai din nevoia ca societatea sa-si indrepte predilect atentia spre un sector in evolutie, potential fragil, dar esential pentru asigurarea transferului intre generatii.
Un rol esential il are guvernul unui stat care trebuie continuu, intocmai cum un gradinar care se apleaca grijuliu asupra rasadurilor sale, sa urmareasca atent si sa adopte politici pozitive pentru descoperirea , cultivarea spiritului antreprenorial si IMM-urilor.
Desigur pentru ca politicile guvernamentale sa fie adecvate, trebuie sa constituie ca reactii pozitive la situatia mediului de afaceri la un moment dat, pentru a se realiza acest deziderat trebuie sa existe un permanent dialog intre administratie si societatea civila.
Dialogul trebuie sa fie constructiv si purtat de persoane reprezentative, motivate , cu capacitate de reactie si in stare sa-si asume concluziile dialogului chiar daca uneori genereaza potentiale renuntari. Si totul, dintr-un simplu motiv: starea mediului de afaceri genereaza prosperitatea generala si prosperitatea la randul ei creaza mediul favorabil dezvoltarea mediului de afaceri, dar rolul primului impuls in acest echilibru il are tot mediul de afaceri.
EmiL POPA
Sef OTIMMC Iasi
Regiunea Nord-Est